Kan min arbetsgivare inhämta uppgifter om mig från universitetet utan mitt godkännande?

Hej!

Jag jobbar som socilapedagog inom särskolan, och rektorn kontaktade utan min godkännande till Universitet för att reda på om min examen, trotts att f.d rektorn som slutade hade sett alla mina skolbetyg och examen.

Har rekton inom organoisationen rätt till att kontakta universitetet, trotts att dagen lovade honom att jag skulle kunna ta igen examen till arbetet??

Hur omfattade den nya PULlagen? I mitt fall

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga

Rätten att begära ut information om någon annan
Rätten att ta del av allmänna handlingar i Sverige är långtgående. Handlingar som förvaras hos en myndighet ska anses vara allmänna om de inte skyddas av sekretess eller av annan orsak som anges i lag (2 kap 2 § Tryckfrihetsförordningen). Handlingar om dig som förvaras hos en myndighet anses därmed vara allmänna om de inte omfattas av sekretess, vilket betyg inte gör enligt 23 kap 2 § Offentlighets- och sekretesslagen. Universitetet ska således likställas som myndighet och omfattas därför av offentlighetsprincipen. Därför kan vem som helst begära ut dina betyg från de skolor som du läst vid eller kontakta din gamla skola för att få information om din examen.

Hur skyddas den anställdes uppgifter hos arbetsgivaren
Uppgifter om dig hos arbetsgivaren skyddas genom den nya PUL-lagen, som bekantas vid namn GDPR. Det är därför först när din arbetsgivare förvarar handlingar om dig som det blir aktuellt att ifrågasätta om dessa kan lämnas ut.

Vad jag förstår utifrån din fråga så undrar du mest över om din arbetsgivare har rätt att begära fram dina betyg och uppgifter om din examen. Det finns inget i lagen som säger att en arbetsgivare inte får inhämta uppgifter om de anställda. Lagen reglerar vem som får lämna ut uppgifter och vilka uppgifter som får lämnas ut. Då skolor är och likställs som myndighet så ska de lämna ut uppgifter vid begäran, vilket en arbetsgivare inte kan göra.

Hoppas du fått svar på din fråga och du får gärna återkomma till oss med fler frågor

Jennie NilssonRådgivare