Kan min arbetsgivare hävda upphovsrätt till en arbetsrelaterad bok jag skriver på fritiden?

Hej!

Jag jobbar på ett IT-säkerhetsföretag och jag skriver IT relaterade böcker på min fritid. Boken i sig är till för att förbereda tekniker för en certifiering (prov) för en specifik IT produkt och leverantören av den produkten är mitt företag också partner med. Dock är det två helt skilda företag.

Min fråga är, eftersom jag skriver den här boken på min fritid och min arbetsuppgift på mitt jobb är inte att skriva böcker utan att åka på konsultuppdrag och implementera nya lösningar och lösa problem, kan min arbetsgivare "stjäla" min bok och påstå att den tillhör företaget? Eller kommer jag att skyddas av upphovsrättslagen?

Det var en tjej ifrån en spelutvecklar företag som sa att det som deras utvecklare utvecklar på deras fritid tillhör företaget. Även om där finns copyright lagar. Kan samma även gälla mig? Tror det står något i avtalet om just det som man gör på sin fritid men tror att det riktar sig till utvecklarna som jobbar hos oss.

Lawline svarar

Hej, och tack får att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Upphovsrätt till verk tillfaller som huvudregel upphovsmannen, i ditt fall är det du eftersom det är du som skriver boken. Detta regleras i upphovsrättslagen (URL) 1 §.

Det din vän från spelutvecklingsföretaget troligtvis åsyftade är den situationen som regleras i URL 40 a §. Detta är en specialbestämmelse som reglerar arbetsgivares rätt till upphovsrätten till datorprogram som arbetstagare skapar i tjänsten. Bestämmelsen omfattar enbart upphovsrätt till datorprogram.
Datorprogrammet ska ha skapats "som ett led i hans/hennes arbetsuppgifter eller efter instruktioner från arbetsgivaren". Enligt denna regel ska alltså datorprogrammet ha skapats i samband med arbetet, och inte på fritiden. Syftet med regeln är att arbetet med datorprogrammet är ett led i den anställdes arbetsuppgifter och det skulle vara en stor nackdel för arbetsgivaren om dennes utövande av sin verksamhet skulle vara beroende av dess anställdas upphovsrätter.

Huruvida arbetsgivaren avtalar med sina anställda om att de program de skapar på fritiden också ska omfattas av denna bestämmelse är en annan femma, men arbetsgivaren har i varje fall inte rätt till datorprogram skapade på fritiden enbart genom denna bestämmelse.

Upphovsrätten till din bok kan alltså inte din arbetsgivare hävda rätt till, såvida du inte själv gått med på det. Jag tycker att det låter osannolikt att du skulle avsagt dig rättigheterna till upphovsskyddade verk skrivna på fritiden genom ett anställningsavtal eller dylikt, men det kan ju vara bra att kolla upp detta för säkerhets skull.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!
Om det är någonting som fortfarande är oklart kan du lägga fram det i kommentarsfältet nedan så ska jag svara efter bästa förmåga.

Lucas CyrénRådgivare