Kan migrationsverket avslå min ansökan om medborgarskap ifall jag åker tillbaka till landet jag behöver skydd från?

Hej,

Jag har fått uppehållstillstånd för politisk skäl och bott i Sverige för ca 18 år. Efter 17 år reste jag till Iran för att träffa min sjuka far för sista gång. Jag hade inte varit politiskt aktiv senaste åren och tog risken för denna resa då den var väldigt viktigt för mig.

2016 sökte jag för svenskt medborgarskap och nu som handläggningen har börjats vill migrationsverket mig att skicka in mitt Iransk pass och alla resor jag har gjort under tiden.

Frågan är om den kan leda till att min ansöka får avslag för att jag har rest till Iran?? Jag vill absolut inte ljuga för dem om mina resor och undrar om resorna skulle kunna vara ett skäl för avslag?

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du är orolig för att din resa till Iran kommer att leda till ett avslag på din ansökan om svenskt medborgarskap. Jag kommer göra mitt bästa för att vägleda dig i frågan.

Grunder för medborgarskap

Du kan beviljas medborgarskap på din ansökan om du uppfyller följande 5 villkor enligt 11§ Lag om svenskt medborgarskap:

1.Du ska ha styrkt din identitet

2.Du ska ha fyllt 18 år

3.Du ska ha uppehållstillstånd i Sverige

4.Du ska ha hemvist här i landet sedan fyra år om du är flykting eller fem år annars

5.Du ska ha haft och kunna förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt.

Eftersom du fått uppehållstillstånd av politiska skäl och beskriver att du inte längre är politiskt aktiv antar jag att du är över 18 år. Du beskriver att du har haft uppehållstillstånd här i 18 år. Du verkar även ha bott här och inte i Iran under den tiden eftersom du beskriver att du reste dit. Det framgår dock ingenting av din beskrivning som låter mig bedöma om du har styrkt din identitet eller haft ett hederligt levnadssätt. Om du vet med dig att dessa två kriterier också är uppfyllda har du just nu förmodligen alla kriterier uppfyllda.

Grunder för avslag på ansökan om medborgarskap

En flyktingstatusförklaring eller en alternativ skyddsstatusförklaring ska återkallas om det kommer fram att personen som fått denna status inte längre kan anses tillhöra den statusgruppen längre, 4 kap 5b§ och 5c§ Utlänningslagen. Exempelvis att använda sig av det lands skydd där han eller hon är medborgare och sa sig behöva skydd från, är en grund för att statusförklaringen återkallas. Jag vet inte om detta skulle bedömas som ett sådant fall eftersom jag inte har material från ditt uppehållstillstånd eller dina resor men det är bra att du har med dig kunskap om att statusförklaringar kan återkallas.

Om din statusförklaring skulle återkallas uppfylls inte längre villkoret att du ska ha uppehållstillstånd i Sverige och därför skulle de kunna avslå din ansökan om medborgarskap.

Min möjlighet till bedömning och vidare vägledning

Jag har dock inte möjlighet att bedöma din fråga till fullo med de uppgifter som lämnats och vill inte lämna dig falska besked. Jag förstår att detta oroar dig mycket och om du behöver mer vägledning i frågan är du välkommen att kontakta en av våra duktiga jurister här. Stort lycka till.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare