FrågaSKATTERÄTTMoms21/04/2023

Kan matbutiker sälja frukt och grönsaker momsfritt?

Hur är det juridiskt möjligt för matbutiker att erbjuda kunder momsfritt på frukt och grönt för sina kunder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Mervärdesskattelagen (ML) är den svenska lagen som reglerar moms, eller mervärdesskatt som det också kallas.

Allmänt om moms

Moms står för mervärdesskatt och är en skatt som läggs på varor och tjänster. Momsen beräknas vanligtvis som en procentandel av priset på varan eller tjänsten och läggs till på priset som konsumenten betalar. Företagen som säljer varor och tjänster är skyldiga att samla in momsen från konsumenterna och betala den till staten.

Moms på grönsaker och frukt

Livsmedel är en momspliktig vara och säljaren är således skyldig att lägga på moms på priset (1 kap. 1 § ML). Huvudregeln är att momsen ligger på 25 % (7 kap. 1 § 1 st. ML). Livsmedel, såsom frukt och grönsaker, är dock momsbelagda med en reducerad momssats på 12% (7 kap. 1 § 2 st. ML). För frukt och grönt är alltså momssatsen lägre, men moms ska betalas på dessa produkter.

Slutsats

Matbutiker kan inte ta bort momsen på frukt och grönt enligt mervärdesskattelagen. När matbutiker säger att de gör detta menar de istället att de sänker priset på varorna med 12 %.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare