Kan man vara sambor om man är folkbokförda på olika adresser?

Kan två personer i juridisk mening anses vara sambos om de är folkbokförda på olika adresser?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att två personer ska vara sambor i sambolagens mening krävs att de stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, enligt 1 § sambolagen (2003:376).

Med uttrycket "stadigvarande bor tillsammans" avses en inte alltför kortvarig förbindelse. Om personerna är folkbokförda på samma adress anses det utgöra en presumtion för att de stadigvarande bor tillsammans. Den som hävdar att samboförhållande inte föreligger har i sådant fall bevisbördan för sitt påstående.

Två personer kan emellertid vara sambor även om de inte är folkbokförda på samma adress. Den som hävdar att samboförhållande föreligger måste presentera bevisning till stöd för att parterna bor tillsammans och att det inte är alltför kortvarigt.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare