Kan man vara gift och särbo?

Hej! Jag och min man bor i hus men jag vill tillbaka till min hemstad. Han vill bo kvar. Jag har fått en lägenhet men han vill inte flytta dit med mig. Kan vi bo som särbor fast vi är gifta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att vara i ett äktenskap med någon och inte bo ihop. Lagen tvingar inte gifta par att bo ihop. Det är alltså fullt möjligt att bo på olika adresser och fortsätta vara gifta. Ert äktenskap upphör inte att existera för att ni inte bor ihop. Det är er frihet att själva bestämma vart ni vill bo.

Att bo som '"särbor" innebär i vanligt språkbruk att man har ett förhållande med någon, men att man inte bor stadigvarande tillsammans. Därmed kan ni alltså bo som "särbor" fastän ni är gifta.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare