Kan man vara folkbokförd/stå som hyresgäst på två lägenheter samtidigt?

Kan vår son vara skriven både på sin studentlägenhet (för att få kontrakt måste han det) och vår hyresrätt? Vår tanke är att han ska kunna överta vår hyreslägenhet om vi bestämmer oss för att flytta. Vad behöver vi tänka på och göra för att det ska bli möjligt om ett par år. Han har ju bott här (och bor en del helger) i hela sitt 25åriga liv...

Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är som utgångspunkt inte olagligt för din son att stå på hyreskontraktet för båda lägenheterna. Dock kan han endast vara folkbokförd på den adress han tillbringar sin dygnsvila i dvs. studentlägenheten (6 och 7 §§ folkbokföringslagen).

Det är fullt möjligt för honom att överta er hyreslägenhet om ni bestämmer er för att flytta samtidigt som han hyr studentlägenheten, dock riskerar han att få hyreskontraktet uppsagt om det kommer fram att han faktiskt inte bor där och dessutom är skriven på en annan bostad. Det faktum att han inte behöver lägenheten ger hyresvärden rätt att förverka själva hyresavtalet.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare