Kan man vara flera personer på ett hyreskontrakt?

Hej

Min svärmor envisas om att hon och hennes sambo står i hyres kontraktet. Jag hade för mig att endast en kan skriva på hyres kontrakt medans andra kan folkbokförda sig i lägenheten men dom kan inte börja t ex söks lägenhet utan andras medgivande.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör hyresrätt. Det finns inget i lag som hindrar att man är flera hyresgäster solidariskt på samma hyresrätt. Din svärmor kan alltså stå på kontraktet tillsammans med sin sambo. Jag vågar dock inte uttala mig kring om det är vanligt eller inte. Det kan även vara så att hyresvärden endast vill ha en motpart på kontraktet och ställer upp sådana krav på eget bevåg. Dock säger som sagt inte lagen något om hur många hyresgäster som får stå på kontraktet. Det finns dock vissa särskilda regler när flera personer står på kontraktet, samt vissa regler när man är sambos i en hyresrätt.

När man är flera på hyreskontraktet

När flera parter står som hyresgäster så finns det inget egentligen som hindrar den ena från att flytta. Man behöver inte den andres samtycke för att flytta och säga upp avtalet rörande sin relation som hyresgäst. När en av parterna däremot säger upp avtalet har de övriga på kontraktet en särskilt rätt att stå kvar som hyresgäster, OM hyresvärden kan skäligen nöja sig med denne. Det innebär att om exempelvis din svärmor vill flytta och hennes sambo står på kontraktet så har han en rätt att bo kvar om inte hyresvärden kan ge en "godtagbar" anledning till varför hennes sambo inte duger som hyresgäst, exempelvis dålig betalningsförmåga eller att hennes sambo inte kan uppfylla andra förpliktelser till hyresvärden som kontraktet stadgar. (12 kap. 47 § 1 st Jordabalken)

Hyresrätt för sambo som inte står på kontraktet

Samma villkor för et sambo att ta över kontraktet, d.v.s. förutsatt att man kan uppfylla förpliktelserna och hyresvärden inte kan ge ett godtagbart skäl, gäller för make och sambo oavsett om de står på kontraktet eller ej. Dock har sambo, som inte står med på kontraktet, ett större skydd. En sambo eller make har rätt att ta över kontraktet även om hyresvärden har sagt upp avtalet till den part som står på kontraktet. Kan låta konstigt att man har större rätt till lägenheten när man inte står med på kontraktet men det motiveras med att en sambo eller make inte ska lida skada för att dess partner inte tog sitt ansvar. (12 kap 47 § 2 st Jordabalken)

Sammanfattningsvis kan man vara flera på ett kontrakt, och man behöver inte varandras samtycke för att säga upp kontraktet för egen del.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare