Kan man vägra en renovering på grund av bristande ork?

Hej,

Min sambo och jag, båda 70+, flyttade till en nybyggd hyreslägenhet för 3 år sedan. Nu har det visat sig att både innertaket och badrummet måste renoveras pga byggfusk. Vi ska evakueras under en månad och ska tömma lägenheten. Kan man "vägra" pga av bristande ork?

Hälsningar Anja

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En hyresvärd har en skyldighet att tillhandahålla en bostad som uppfyller lägsta godtagbara standard. För att en lägenhet ska uppfylla lägsta godtagbara standard krävs bland annat att huset som lägenheten ligger i inte har sådana brister i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet eller sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas, vilket framgår av 12 kap. 18 a § stycke 6-7 jordabalken. Faktumet att ett hus inte är byggt på ett korrekt sätt talar för att byggnaden inte uppfyller de krav på hållfasthet som förutsätts för att lägenheten ska anses uppfylla den lägsta godtagbara standarden.

En hyresvärd behöver inte ha ett tillstånd att utföra sådana ändringar i lägenheten som är avsedda att uppnå den lägsta godtagbara standarden, enligt 12 kap. 18 d § stycke 2. Detta betyder att du som hyresgäst inte har någon rätt att motsätta dig denna renovering, då syftet med renoveringen är att säkerställa att lägenheten är beboelig.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare