Kan man undanta bostad från bodelning som sambo?

Jag äger en bostadsrätt m lån o funderar på att bli sambo, kan man skriva testamente att huset är o förblir mitt oavsett vad som händer + alla mina inventarier då han inte tar med mer än sina kläder o en dator vid inflytt

( så inte hans barn kan begära ut arvslott där huset innefattas vid hans ev bortgång) död-separation- osv...vi har båda barn sen tidigare och vi ÄR överens om att huset är o ska förbli mitt....o vad händer i så fall vid min ev bortgång?

Kan ni hjälpa att skriva dessa papper o vad kostar det ungefär? Bor i Skåne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du flyttar samman med din blivande sambo blir sambolagen (SamboL) tillämplig när så har skett. Sambolagen reglerar bland annat vad som gäller vid en eventuell separation. Jag kommer i mitt svar till dig först att redogöra för vad som gäller enligt sambolagen, därefter kommer jag att ge råd om hur du kan gardera dig vid en framtida separation.

Din sambo har rätt till halva bostaden och halva bohaget, om det införskaffats för gemensam användning

Om ditt samboskap i framtiden skulle upphöra ska det göras en bodelning om någon av er begär det (8 § SamboL). I bodelningen ska ingå den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Till sambors gemensamma bostad räknas bland annat bostadsrätt (5 § första stycket p3 SamboL).

I ditt fall blir det vid en separation med följande bodelning avgörande om bostaden och inventarierna anses införskaffade för gemensam användning eller ej. Som jag tolkar det utifrån hur din fråga är ställd är varken bostaden eller inventarierna införskaffade för gemensam användning, då du ägt allt innan samboskapet. Skulle ni däremot sälja din nuvarande bostadsrätt och skaffa en ny, efter att ni blivit sambo (eller inför att ni ska bli sambos), ska den ingå i en eventuell bodelning. Detsamma gäller inventarier som införskaffas efter att ni blivit sambos.

Min bedömning utifrån hur din fråga är ställd är att varken bostaden du ägt innan ert samboskap eller inventarierna som tidigare införskaffats ska ingå i en bodelning. Skulle du avlida kommer dina barn att ärva dig, medan din sambos barn ärver honom (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Ni ärver inte varandra. Eftersom bostad och bohag enligt ovanstående resonemang inte ska ingå i en bodelning kan inte din sambos barn begära ut något av det.

Min rekommendation för att du ska gardera dig är däremot att ni skriver ett samboavtal. Ett samboavtal kan skrivas när ni är sambo eller inför att ni ska bli sambo. Samboavtalet ger er möjlighet att avtala antingen att ingen bodelning ska ske vid en separation, eller att viss egendom inte ska ingå i en bodelning, t.ex. bostadsrätten (9 § SamboL). Även om nuvarande bostadsrätt och inventarier inte ska ingå i en bodelning, enligt redovisning ovan, kan det vara en god idé att skriva ett samboavtal. Om ni avtalar bort möjligheten till bodelning vid en separation slipper ni eventuella diskussioner om vad som enligt någon av er ska räknas som samboegendom som ska delas upp. Även om ni är överens just nu, tenderar sådant att förändras när par går isär.

Självklart kan vi hjälpa er med samboavtal. Jag kan varmt rekommendera att ni för ändamålet använder er av vår avtalstjänst hos Lawline. Vi erbjuder samboavtal korrekt formulerade, till ett mycket förmånligt pris (pris finns om du följer länken). Min bedömning är att ni själva kan upprätta ett samboavtal utifrån vår avtalstjänst. Vill ni hellre boka tid med en jurist finns även den möjligheten. Våra jurister erbjuder möten dels i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar er bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare