Kan man tvinga särkullbarn att skjuta upp sin laglott?

Min pappa har gått bort och min mamma är efterlevande. Jag är dotter till båda men de har i sin tur varsitt tidigare barn. Mina föräldrar skrev ett testamente där de önskar att ingen av särkullsbarnen tar ut arvslotten om någon av föräldrarna dör, deras önskan var att vi när båda gått bort skulle ärva dem som att vi var biologiska syskon.

Min halvsyster (som är dotter till min pappa) väljer nu att ta ut sin laglott ändå. Finns det något min mamma kan göra för att testamentera bort hennes arvslott eller har hon rätt till den när den efterlevande går bort hur vi än gör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Din halvsyster är ett s.k. särkullbarn till din far, eftersom hon är en avkomma från en tidigare relation. Ett särkullbarn har rätt till att ta ut sin laglott trots att det finns en ny maka, och en laglott går inte att testamentera bort. Det innebär att halvsystern har rätt att frångå dina föräldrars önskan att vänta med att kräva sin rätt till laglotten. Tyvärr finns det inget rättsligt tvång din mor kan använda sig av för att få halvsystern att vänta med sitt arv.

Slutsats:

Det finns det inget att göra förutom att försöka få halvsystern att respektera sin faders vilja.

Mikael JonassonRådgivare