FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/11/2017

Kan man tvinga en förälder till umgänge?

Hej! Jag och min dotters pappa är sedan länge separerade! Och han vill bara ha sin dotter var 4de helg pga av att han måste passa din flickväns barn vissa helger och jobbar nån helg! Han kan inte ha vår dotter hemma hos sig då han säger att hon betett sig illa och inte funkar med hans nya familj! Så han har henne hos sin mamma den Helgen! Men vår dotter vill vara hos sin pappa mer och hon behöver verkligen det! Hon är 7 år och har en svår period i livet och jag tycker så synd om henne! Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge är det barnets bästa som är i fokus, det framgår av 6 kap. 2 a § Föräldrabalken. Enligt 6 kap. 15 § i samma lag har barnet rätt till umgänge med en förälder som det inte bor med. Detta för att det anses viktigt för ett barn att ha kontakt med båda sina föräldrar. Det är båda föräldrarnas ansvar att se till att barnets behov av umgänge tillgodoses. Det finns däremot ingen bestämmelse som tvingar en förälder att umgås med sina barn mot sin vilja. Det är för att det inte anses vara bäst för barnet att umgås med en förälder som själv inte vill träffa barnet. Det är, ur barnets synvinkel, beklagligt när en förälder beter sig så.

Det du själv kan göra är att ta hjälp av familjerätten i din hemkommun för att få till samarbetssamtal där du kan framföra din dotters önskemål till hennes pappa. Det går som sagt inte att tvinga honom till utökat umgänge men förhoppningsvis kan det ske på frivillig väg om han förstår hur viktigt det är för eran dotter.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig och din dotter lycka till!

Jenny ÅngströmRådgivare