FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/12/2018

Kan man tipsa polisen anonymt?

Om polisen får in ett anonymt tips om att en person, som tidigare suttit i fängelse för ett våldsbrott, har ett olagligt skjutvapen hemma, kan polisen gå in i hemmet och leta efter vapnet?

Om tipset kommer från en person som inte vill ge sitt namn har det någon påverkan? Men om personen ifråga kan ge detaljerad information om vart skjutvapnet är, påverkar det? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du om du kan tipsa polisen då du misstänker att en person innehar ett olagligt vapen.

Vad gäller?
Du kan tipsa polisen om du misstänker att en person innehar ett olagligt vapen. Polisen behöver hjälp för att kunna stoppa brott, och vet man att någon begår brott är det viktigt att polisen informeras om detta. Det är viktigt att tänka på att skilja på vad man faktiskt har sett eller hört och vad man tror att saken handlar om. Polisen behöver både fakta och tipsarens "magkänsla". Man kan ringa till polisen på telefonnummer 114 14, och man behöver då inte uppge sitt namn. Man kan även tipsa polisen via ett webbformulär som man når på deras hemsida.

Du finner mer information om att tipsa polisen om brott på polisens hemsida: https://polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare