Kan man testamentera till utomstående om man har barn?

Kan man testamentera sitt företag till utomstående om man har barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv och testamente finns i ärvdabalken.

Huvudregeln är att du kan testamentera vilken egendom du vill till vem du vill. Du kan därför testamentera ditt företag till en utomstående person även om du har barn.

Ett undantag till din möjlighet att testamentera din egendom är att dina barn alltid har rätt till sin laglott. Laglotten utgör halva arvslotten (7 kap. 1 § ärvdabalken). Arvslotten beräknas genom att dela din totala egendom på antalet barn du har (2 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken). Dina barn har genom laglotten rätt till hälften av det arv som barnet skulle ha fått om ett testamente inte funnits. Till exempel om du har två barn så blir arvslotten 50% av arvet och laglotten blir 25% av arvet per barn.

Det innebär i ditt fall att du kan testamentera bort ditt företag till en utomstående person förutsatt att dina barn får ut sin laglott på annat vis. Om du testamenterar bort ditt företag och värdet på arvet som blir kvar understiger värdet på barnens laglott, kan dina barn påkalla jämkning av testamentet för att få ut sin laglott (7 kap. 3 § 1 st. ärvdabalken). För att påkalla jämkning av testamentet räcker det med att dina barn säger till testamentstagaren att de vill ha ut sin laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare