Kan man testamentera till sina barnbarn?

Hej

Jag har två barn och vi nu fått vårt första barnbarn. Jag har nu startat fondspara till barnbarn i mitt namn och undrar om jag kan testamentera innehavet till barnbarnen så det tillfaller dem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor och situationer kring arv och testamente regleras i ärvdabalken. De legala arvsordningarna regleras i 2 kap. 1-3 §§ ÄB och däribland framgår det att dina bröstarvingar (dina barn) utgör första parentelen i arvsordningen - dvs. de ärver först av alla, med undantag för ev. efterlevande makar och särkullbarn.

Ett testamente ska upprättas skriftligen i samtidig närvaro av två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). I övrigt, står det dig i princip fritt att förordna över din kvarlåtenskap så som du vill, så länge det inte inskränker på bröstarvingarnas laglott. Av 7 kap. 1 § ÄB framgår det att hälften av bröstarvingens arvslott utgör dennes laglott, dvs. den del av arvet som bröstarvingen alltid har rätt till. Om det skulle visa sig att en bröstarvinges laglott inskränks, kan bröstarvingen begära jämkning av testamentet för att därmed kunna få ut sin laglott.

Så sammanfattningsvis, så kan du testamentera fonden till barnbarnen så länge bröstarvingarnas laglotter inte inskränks, för i sådana fall har bröstarvingarna rätt att påkalla jämkning av testamentet med anledning av inskränkningen.

Hoppas detta besvarade din fråga och om inte är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare