Kan man testamentera olika till sina bröstarvingar?

Hej - vad jag förstår kan jag testamentera bort halva mitt arv till vem jag vill utan att det ska ingå i laglott/arvslott? Om jag har 2 bröstarvingar - kan jag då testamentera halva min kvarlåtenskap till en av dem, samt låta andra halvan delas av de båda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalken (ÄB) är tillämplig lag för din frågeställning.

Hur ärver bröstarvingar?

Enligt den legala arvsordningen är de närmaste arvingarna den avlidnes bröstarvingar och dessa ärver lika stor del (2 kap. 1 § ÄB). Med två bröstarvingar innebär detta att de enligt lag ärver 50 % vardera av din kvarlåtenskap. Detta kan ändras genom testamente.

Kan jag testamentera halva min kvarlåtenskap till en av dem, samt låta andra halvan delas av de båda?

Genom testamente kan man ändra vem som ärver när man avlider. Bröstarvingar har precis som du skriver dock alltid rätt att minst få ut sin laglott som arv. Laglotten är hälften av vad som skulle tillfallit bröstarvingen enligt lag (7 kap. 1 § ÄB). Dina bröstarvingars laglott utgör 25 % vardera av din kvarlåtenskap.

Detta innebär att du kan testamentera så som du skriver, att ena bröstarvingen får sin laglott på 25 % av kvarlåtenskapen, medan den andra bröstarvingen får 75 % av kvarlåtenskapen.

Det korta svaret på din fråga blir alltså ja du kan testamentera halva min kvarlåtenskap till en av dem, samt låta andra halvan delas av de båda!

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare