Kan man testamentera bort syskons arvsrätt?

Hej, kan en sambo som inte har barn, skriva testamente så den andre sambon ärver allt, och inte sambons syskon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamente regleras i ärvdabalken (ÄB).

Som huvudregel får man testamentera bort vad man vill, till vem man vill. Men det finns vissa regler som gör att man inte kan testamentera bort allt, vilket kallas laglottsskydd (7 kap 1 § ÄB). Laglottsskyddet gäller dock endast bröstarvingar, det vill säga barn. I ditt fall spelar detta ingen roll, då du nämner att sambon inte har några barn. Svaret på din fråga blir därför att sambon kan testamentera bort allt till den andre sambon och därmed göra sina syskon arvslösa.

Jag kan även säga att ni behöver beakta formkraven för att upprätta ett giltigt testamente, vilket återfinns i 10 kap ÄB.

Lycka till!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare