Kan man testamentera bort syskonbarns arvsrätt?

Mina 2 syskonbarn ärver ju mig, men går det att testamentera bort deras arvslott på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring arv finns att hitta i ärvdabalken (ÄB).

Dina syskonbarn ärver endast dig om du inte har några egna barn, föräldrar eller syskon vid liv (2 kap. 1-2 §§ ÄB). Det enda sättet att reglera sitt arv är genom att upprätta ett testamente. Det finns dock en begränsning i hur mycket man kan testamentera bort sin egendom ifrån de lagliga arvtagarna. Detta undantag innefattar dock endast arvgivarens barn (7 kap. 1 § ÄB). Därför är det fritt fram att testamentera bort dina syskonbarns arvsrätt fullt ut!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare