Kan man testamentera 50 % av arvslotten till sina barnbarn då det endast finns en bröstarvinge?

Hej kan jag skriva in i testamente att mina tre barnbarn ärver 50% av min kvarlåtenskap att delas lika och att det skall var enskild egendom. Har en dotter och tre barnbarn

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du om du kan testamentera 50 % av din kvarlåtenskap till dina tre barnbarn samt att deras arvslotter ska vara deras enskilda egendom.

Kan du testamentera bort 50 % av kvarlåtenskapen?

Som huvudregel gäller att en arvlåtares bröstarvingar (barn) ärver i första hand och tar lika lott (2 kap. 1 § ÄB). Finns det endast en bröstarvinge så är det alltså hen som ärver hela kvarlåtenskapen, förutsatt att det inte finns något testamente som föreskriver annat. Vad gäller möjligheten att testamentera bort delar av kvarlåtenskapen så måste hänsyn tas till bröstarvingars rätt att få ut sin laglott. Laglotten utgörs av hälften av den arvslott som bröstarvingen skulle ha fått (7 kap. 1 § ÄB). Din dotter har alltså, i egenskap av att vara ensam bröstarvinge, rätt att få 50 % av kvarlåtenskapen. Ett förordnande om att resterande 50 % ska delas lika mellan dina barnbarn kränker alltså inte din dotters rätt att få ut hens laglott. Det är således fullt möjligt för dig att skriva ett sådant förordnande. Detsamma gäller ifall du önskar att barnbarnens arv ska vara deras enskild egendom.

Vad bör du tänka på?

Vid upprättandet av testamentet bör du tänka på att vara tydlig i formuleringen samt att följa formkraven, dvs att det ska upprättas skriftligen samt att det ska bevittnas av två vittnen (10 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars är du välkommen att återkomma till oss på info@lawline.se så hjälper vi dig vidare.

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare