Kan man ta reda på om en vägmarkering är falsk?

Hejsan,

Jag undrar över hur man kan ta reda på om en vägmarkering (i det här fallet M21) är falsk?

I området jag bor är det svårt att hitta parkering och på en av vägarna(i villaområde) är det tillåtet att parkera, dock är trottoarkanten målad gul efter en av utfarterna. Jag tycker det verkar märkligt att det skulle markeras en sådan restriktion på enbart en utfart när det inte finns några skyltar som visar på parkerings eller stop förbud.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förutsätter i mitt svar att gatan är kommunal mark. På kommunal mark ska alla regler finnas i en trafikföreskrift. Du hittar gällande trafikföreskrifter i RDT, rikstäckande databas för trafikföreskrifter. RDT finner du på Transportstyrelsens hemsida. Om markeringen (parkeringsförbudet) inte finns i RDT så är den "falsk" eller gammal, men i nuläget i alla fall inte giltig.

Om du inte vill leta själv efter föreskriften kan du alltid kontakta kommunen och fråga. De har en så kallad upplysningsplikt som är lagstadgad, och ska därför hjälpa dig att ta fram vad som gäller.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare