FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag23/02/2020

Kan man starta ett AB om man har betalningsanmärkningar??

Hej.

Om Man hamnar med skulder hos kronofogden, Kan man ha AB?

Mvh D

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det framgår av aktiebolagslagen 2:2 att bolagets stiftare inte ska vara försatt i personlig konkurs eller vara belagd med näringsförbud. Du kan alltså vara stiftare trots att du har skulder, men du måste klara av att betala aktierna för att bolagsverket ska bevilja registrering.

När du väl har ett bolag så är inte din personliga ekonomi längre intressant, utan bolaget ansvarar för dess skulder och du saknar personligt betalningsansvar förutsatt att du sköter bolagets ekonomi enligt lag.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare