Kan man stämma någon i domstol efter klandertiden av arvskifte har gått ut?

Kan man stämma någon i domstol efter klandertiden har gått ut? Detta gäller ett arvskifte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Klander av arvskifte

För att klandra ett arvskifte ska du göra det senast fyra veckor efter att du delgetts skifteshandlingen. Du klandrar arvskiftet genom att väcka talan mot de övriga dödsbodelägarna hos den domstol som finns i den avlidnes hemort. Detta kan utläsas genom17 kap 8 § ÄktB som tillämpas analogt i detta fall. Har du inte väckt talan inom klandertiden (dvs fyra veckor), har du ingen möjlighet att klandra skifteshandlingen längre. Du kan läsa mer om arvskifte och klander av arvskifte här.

Hoppas du fått svar på din fråga, återkom annars gärna med en ny!

Hälsningar,

Julia LaxRådgivare