Kan man som gifta ärva varandras pension även om man inte bor tillsammans?

Gifta med varandra men bor på olika adresser, med tecknat änkepensions avtal Pensionsmyndigheten. Kan vi ärva varandras pension fast vi inte bor tillsammans men vi är gifta med gemensamma vuxna barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är fullt möjligt att vara i ett äktenskap med någon och samtidigt inte bo ihop. Lagen tvingar inte gifta par att bo tillsammans. Det innebär att det alltså är fullt möjligt för er att bo på olika adresser och fortsätta vara gifta, ert äktenskap upphör inte att existera för att ni inte bor ihop.

Att ni inte bor med varandra påverkar alltså inte arvet då ni är gifta, vilket innebär att ni fortsatt kommer att ärva varandras pension.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare