FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/05/2018

Kan man som ensam vårdnadshavare säga nej till att den andre föräldern tar med barnet på en resa

Kan min sambo neka mamman resa utomlands med dottern på snart 6 år? Han har ensam vårdnad sen i februari i år, och mamman har haft dagtisumgänge ett års tid innan det (4-8 timmar en dag i veckan). Och innan det är oerhört hoppig och turbulent kontakt med dottern. Missbruk iblandnat, samt psyket och en hög orosanmälningar på mamman samt våld och misshandel mellan henne och hennes ex. Nu har hon fått varannan helg och 1 + 2 veckor på somarn. Där hon kräver att få åka utomlands. Vi känner oro. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rollen som vårdnadshavare:
Som ensam vårdnadshavare har man oftast också den faktiska vårdnaden, det vill säga att man har rätt och skyldighet att besluta i det som rör barnets personliga angelägenheter. Allt eftersom barnet blir äldre och mognar ska man också ta dennes vilja i åtanke vid beslut. Se 6 kap. 11 föräldrabalken.

Barnets personliga angelägenheter innebär allt som är av vikt för barnet och dess utveckling. Det handlar alltså om något större beslut, exempel är var barnet ska bo och var barnet ska gå i skola. Även beslut om utlandsresa är av karaktären personlig angelägenhet.

Barnets rätt till umgänge:
Barnet har rätt att umgås med båda sina föräldrar (alltså även förälder som inte är vårdnadshavare eller boendeförälder). Umgänge kan ske dels genom att barnet och föräldern träffas, dels genom att barnet och föräldern för annan kontakt, t ex. på telefon. Vårdnadshavaren och boendeföräldern ska se till att främja detta umgänge. Se 6 kap. 15 § föräldrabalken.

Barnets bästa:
Viktigt att alltid ha i åtanke är huvudprincipen att det är barnets bästa som ska vara det avgörande vid beslut. Se 6 kap. 2 a § föräldrabalken. Barnets bästa ska tolkas med särskild hänsyn till risker som föranleder att barnet far illa, att barnet vanligtvis behöver en god kontakt och relation med båda sina föräldrar samt barnets ålder och utveckling.

Vad innebär detta?
Din sambo är vårdnadshavare till barnet och också föräldern med den faktiska vårdnaden. Det är han ensam som har rätt och skyldighet att besluta i frågan om semester. Han ska dock främja ett umgänge med barnets mamma då barnet har rätt att få umgås med båda sina föräldrar.

Vid beslutstagande som rör barnet så ska barnets bästa stå i fokus. Dels är det för barnet bra att få umgås med sin mamma, dels finns en oro att en semester kan föranleda att barnets utsätts för risk att fara illa. Då din sambo finner oro har han också rätt att säga nej till resan då det måste anses vara bäst för barnet att måna om dess säkerhet.

Mamman till barnet får alltså inte utan din sambos samtycke ta med barnet på en resa.

Vad kan ni göra?
Jag rekommenderar att din sambo i första hand pratar med barnets mamma och förklarar att han inte anser att denna resa är lämplig och att han inte vill att de ska åka. Som sagt har din sambo rätt att neka resan.

Finns det svårigheter att komma överens kan din sambo kontakta socialnämnden i er kommun. Socialnämnden bistår med hjälp när det kommer till samarbetssvårigheter föräldrar emellan.

Hoppas att detta svar hjälpte dig. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare