Kan man söka visum om man blivit dömd för brott?

Kan jag söka visum? Har en vilkorligdom för urkundsförfalskning detta var 1986

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan alltid ansöka om ett visum. Frågan är om det skulle bli beviljat. Det framkommer inte i vilket land som du vill ansöka om visumet men landet i fråga gör alltid en bedömning om du skulle vara en risk för deras säkerhet. Att ha en villkorlig dom från 1986 bör inte ses som en risk. Mitt råd är att vara ärlig om de frågar om ditt förflutna i ansökan om visum, det kommer förhoppningsvis göra att de är mer benägna att bevilja visumet.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare