Kan man söka uppehållstillstånd på nytt direkt efter avslag?

Hej! Min man (som är kongoles medborgare) har sökt om uppehållstillstånd via anknytning till mig (svensk medborgare) men vi fick avslag ungefär 2-3 månader efter vi hade skickat in ansökan för att jag inte uppnådde försörjningskrav eller boendekrav.

Jag har nu ordnat ett boende i andrahand, där jag får hyra i 1år i taget (pga regeln med bostadsrätt) med möjlighet till förlängning. Jag har nu även ett arbeta (timanställd på schema på ca 82%) där jag har jobbat sedan 5 år tillbaka fortfarande som timanställd. Jag överklagade beslutet och skickade in nya uppgifter till MIG och De sa att de skulle titta på det och se om beslutet kunde ändras, men istället skickades fallet direkt till Förvaltningsrätten som nu ska ta beslut i frågan. Vi har inte heller fått göra några intervujer eller liknade. Det har nu gått över 8månader sedan MIG skickade vårt ärande vidare till Förvaltningsrätten och jag är orolig att det kommer att ta ännu längta tid eller att vi får avslag IGEN. Vi är snart gifta i ett år och tycker att det är jättejobbigt att få bo isär som nygifta utan att få veta när det är vi får bo ihop i Sverige, och är rädda att det kanske tar ytterligare ett-två år innan beslut och kanske det blir avslag. MIN FRÅGA ÄR: Om vi beslutar oss nu att acceptera MIGs beslut och ta tillbaka överklagan och jag flyttar till Kongo istället, kommer det att finnas möjlighet att börja om processen på nytt hos MIG (finns det regel på det?) att man kanske får vänta några år innan eller liknade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt för svaret:

Jag förstår det som att du är Svensk medborgare och din man har ansökt om uppehållstillstånd genom bestämmelserna om anhöriginvandring (se 5 kap. 3 § 1 p. utlänningslagen, hädanefter UtlL). En överklagan av Migrationsverkets beslut att avslå uppehållstillstånd föranleder att ärendet hamnar hos migrationsdomstolen, vilket även är en förvaltningsdomstol (se 14 kap. 3 § UtlL). Eftersom din man är i Kongo var det varken aktuellt med något avvisnings eller utvisningsbeslut. Ni har varit gifta under kortare tid.

Möjlighet att börja om processen om jag flyttar till Kongo?

Eftersom att det handlar om ett avslag av ansökan om uppehållstillstånd råder inte någon så kallad negativ rättsverkan motsvarande vad som är fallet vid avvisning eller utvisning. Negativ rättsverkan innebär att beslutet hindrar rätt att i framtiden föra talan i samma fråga, vilket för avvisning eller utvisning gäller under 4 år från beslutet (se 12 kap. 22 § UtlL). Någon motsvarande tid finns alltså inte angående avslagsbeslut på ansökan om uppehållstillstånd. Däremot råder en allmän princip om litispendens som innebär att samma fråga av principiell grund inte kan vara föremål för två parallella prövningar (jfr ex. 39 § förvaltningslagen). Medan ett mål om uppehållstillstånd pågår i migrationsdomstolen kan således inte ett nytt mål i samma fråga inledas hos Migrationsverket, utan det bör te sig så att ni får invänta slutligt beslut innan processen kan inledas på nytt.

Kan uppehållstillstånd erhållas enligt anhöriginvandring om jag flyttar till Kongo?

Jag vill uppmärksamma om att anhöriginvandring i grunden baseras på att anknytningspersonen är bosatt i Sverige. I det fall du flyttar till Kongo riskerar du således att förlora statusen som anknytningsperson vilket föranleder att din mans grund för ansökan om uppehållstillstånd upphör (jfr 5 kap. 3 § 1 p. UtlL). Ett undantag härför råder som innebär att svensk medborgare som inte är bosatt men har manifesterat konkret avsikt att bosätta sig i Sverige inom en nära framtid anses som bosatt enligt bestämmelsen om anhöriginvandring (MIG 2007:36). Om du flyttar till Kongo borde detta undantag kunna åberopas och din man bör då ha möjligheten att åberopa anknytning till dig som uppehållsgrund även om ni bägge för tillfället bor i Kongo.

Angående försörjningskravet råder för tillfället att anknytningspersonen, det vill säga du, ska kunna försörja både dig och din man samt ha bostad tillräcklig för båda (se 5 kap. 3 b § andra stycket UtlL och 9 § lagen om tillgängliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige samt 1 § förordningen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige).

Sammanfattning

Du kan flytta till Kongo och så snart domstolen har meddelat beslut och tidsfristen för överklagande har löpt ut (vanligen 3 veckor) kan din man sända in ny ansökan om uppehållstillstånd, vilket inleder en ny process från grunden. Om du bor i Kongo måste den konkreta avsikten vara att inom en snar framtid bosätta dig i Sverige för att din man ska kunna beviljas uppehållstillstånd såsom anhörig (se MIG 2007:36).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare