Kan man skydda en förenings logga och namn?

Hej. Vi är enförening som har fått en logga gjord till oss för 3 år sedan och vars skapare har skrivit över alla rättigheter och ägandeskap till oss, med avtal/kontrakt. Vi vill skydda denna logga samt vårt namn från att andra använder sig av dessa vilket tyvärr händer allt för ofta och även att folk tar sig friheten att sälja sina egna produkter i vårt namn och med vår logga. Kan vi skydda vårt föreningsnamn och logga på något sätt? Tacksam för svar MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ni som förening skulle kunna skydda er logga och ert namn på något sätt som kan hindra andra från att använda dessa. Jag tolkar det vidare som att frågan om överenskommelsen med den som skapat loggan inte har lett till några problem och därmed kommer jag inte att beröra detta närmare i mitt svar. I svaret kommer jag försöka redogöra för vilka alternativ ni skulle kunna ha. Jag kommer att använda mig av regler i varumärkeslagen (VmL) samt information från Patent- och registreringsverkets (PRV) och Bolagsverkets hemsidor.

Er logga borde ni kunna skydda immaterialrättsligt
En logga kan beskrivas som en grafisk symbol för en verksamhet. Loggan kan bestå av bland annat figurer och färger och är därför att anse som ett varukännetecken som kan erhålla skydd (1 kap. 4 § VmL). Loggan kan skyddas genom inarbetning men detta är inte ett lika effektivt sätt att skydda loggan på jämfört med det andra alternativet som är registrering (jämför 1 kap. 7 § VmL och 1 kap. 6 § VmL). Jag skulle därför rekommendera att ni i så fall registrerar er logga eftersom ni då har ett mer påtagligt bevis på att rättigheten finns.

Denna registrering kan göras av envar varför man inte nödvändigtvis måste vara näringsidkare för att kunna registrera ett varumärke. Däremot ska det handla om varor eller tjänster som tillhandahålls i en näringsverksamhet (1 kap. 1 § VmL). Jag tolkar det som att ni är en näringsdrivande förening av något slag och som sådan förening borde ni därför kunna registrera er logga och på så sätt erhålla skydd gentemot andra aktörer på marknaden.

Jag vet inte något om hur er logga ser ut. För att den ska kunna registreras och få skydd måste den ha tillräcklig särskiljningsförmåga för att kunna skilja varor och tjänster i er näringsverksamhet från varor och tjänster i en annan näringsverksamhet (1 kap. 5 § VmL). Er logga måste alltså vara ”unik” för just era produkter eller tjänster.

För att registrera loggan vänder ni er till PRV
För att registrera er logga ska ni vända er till PRV som då tittar på er logga så att den har tillräcklig särskiljningsförmåga samt uppfyller övriga krav för registrering (se 2 kap. 1 § VmL och även 2 kap. 17 § VmL). Ni måste betala en ansökningsavgift för att kunna registrera loggan. Om loggan får skydd så skyddas den i hela Sverige i 10 år. Skyddet kan därefter förlängas hur många gånger som helst. Du kan läsa mer om varumärken och hur ni ska gå till väga för att registrera loggan på PRV:s hemsida.

Genom att skydda er logga genom registrering får ni ensamrätt på den för era varor eller tjänster. Det innebär att det bara är ni som får använda den loggan (jämför 1 kap. 10 § VmL). Ni kan på så sätt stoppa andra från att använda er logga på olika sätt. Detta kan du också läsa mer om på PRV:s hemsida.

Ert föreningsnamn skulle kunna skyddas i olika utsträckning
Namn på företag och föreningar är främst en fråga för Bolagsverket. Jag vet inte vilken typ av förening ni driver. Utifrån det du skriver låter det i alla fall som att ni är en näringsdrivande förening men det är svårt för mig att veta exakt vad som gäller för er utan att ha tillgång till mer omständigheter. Jag kommer nedan att ge exempel på vad som gäller kring föreningsnamn när det kommer till ekonomiska föreningar och näringsdrivande ideella föreningar. Det finns dock många andra typer av föreningar och är er förening av annan typ rekommenderar jag Bolagsverkets hemsida där du kan hitta mycket mer information.

Om er förening är en så kallad ekonomisk förening skulle ni redan vid nyregistreringen av föreningen ha uppgett ert föreningsnamn till Bolagsverket. Namnet på en ekonomisk förening skyddas i hela Sverige för den verksamhet föreningen är registrerad för. Du kan läsa mer om namn på ekonomiska föreningar på Bolagsverkets hemsida.

Om er förening i stället är en näringsdrivande ideell förening kan ni anmäla till Bolagsverket att ni önskar att skydda ert namn. I så fall kommer namnet på er förening enbart att skyddas i det län där föreningen är registrerad. Vill du läsa mer om namn på näringsdrivande ideella föreningar kan du göra det på Bolagsverkets hemsida.

Sammanfattning och råd
Sammanfattningsvis borde ni kunna skydda er logga genom att registrera den som varukännetecken. Jag skulle rekommendera att du kontaktar PRV för att få mer exakt vägledning om vad som gäller för just er.

Vad gäller ert föreningsnamn skulle ni möjligtvis kunna skydda det. Mycket beror på vilken typ av förening ni är. Jag rekommenderar dig att vända dig till Bolagsverket för att se vad som gäller för just er förening.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare