FrågaFAMILJERÄTTGod man06/09/2020

Kan man skriva en fullmakt om man har en god man?

Min frus mamma vill skriva fullmakt till mig för att hjälpa henne sälja hennes hus.

Hennes syster är i dag god man till henne för att bevaka rätt och förvalta egendom. Hon har ingenting emot att fullmakt skrivs då jag kan mer om huset .

Dock är vi osäkra om mamman kan skriva en fullmakt då hon har en god man . Vad gäller

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din frus mamma kan skriva fullmakten. Att hon har en god man förordnad till sig påverkar inte hennes rättshandlingsförmåga. Med detta menar jag att hennes förmåga att ingå juridiskt bindande rättshandlingar (t.ex. avtal/fullmakter) inte påverkas av att det finns en god man med i bilden.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare