FrågaAVTALSRÄTTGåva04/03/2023

Kan man själv upprätta ett gåvobrev?

kan jag upprätta ett gåvobrev själv som avser pengar till min son

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är gåvolagen (GåvL) som reglerar hur en bindande gåva uppstår.

När föreligger en bindande gåva?

Förutsättningarna för att en bindande gåva föreligger är att gåvan har ett förmögenhetsvärde som har överlåtits till en annan, att överlåtelsen har skett helt frivilligt och att det finns en gåvoavsikt hos den som ger bort gåvan. Är alla dessa villkor uppfyllda, så föreligger en bindande gåvoöverlåtelse. Om du exempelvis vill ge pengar i gåva till din son, så kan du helt enkelt bara föra över pengar till honom. Vill du överföra ett stort belopp till din son, så kan det vara värt att upprätta ett gåvoavtal i bevissyfte för exempelvis banken eller för din son skull.

Vad krävs för att en gåvoutfästelse ska anses vara rättsligt bindande?

En gåvoutfästelse är inte rättsligt bindande, om inte man har upprättat gåvoutfästelsen i ett skuldebrev eller i en annan urkund som gåvotagaren har tagit emot (1 § GåvL). Det räcker därför med att du upprättar ett skriftligt gåvobrev som kan tjäna som ett bevis för gåvoutfästelsen och att du överlämnar gåvobrevet till din son. Lagen anger inga övriga formaliakrav på hur ett gåvobrev ska se ut. Därför kan ni själva välja hur ni vill skriva gåvobrevet. Glöm dock inte att vara så tydliga som ni bara kan när ni skriver ett gåvobrev. Det finns mallar att tillgå på internet också, ifall ni skulle behöva lite hjälp.

Observera dock följande. En rättsligt bindande gåvoutfästelse gäller inte mot gåvogivarens borgenärer. Det är först när gåvan är fullbordad att gåvogivarens borgenärer inte kan kräva gåvan längre (1 § 2 st. och 2 § GåvL). Det sagda betyder att även om ni upprättar ett gåvobrev och du ger det till din son, så kan dina borgenärer, ifall du har några, kräva att få pengar av dig, trots att de ska gå till son. Därför måste du också överföra pengarna till honom för att skydda honom mot dina eventuella borgenärer. Är det så att du inte har några borgenärer, så behöver du såklart inte att tänka på detta.

Avslutande ord och min rekommendation

Svar på din fråga är följande. Ja, du kan själv upprätta ett gåvobrev. Glöm inte att en gåva ska avse en frivillig förmögenhetsöverföring med gåvoavsikt som har överlämnats till gåvomottagaren. Det är alltid bra att upprätta ett skriftligt gåvobrev som kan användas i bevissyfte. Glöm inte heller att överföra pengarna till din son så att gåvan också fullbordas.

Ivan VikaloRådgivare