Kan man se till att syskon inte ärver något?

Måste en bror ärva efter systern eller kan man undgå detta ?

Lawline svarar

Hej! Stor tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om arv och testamente regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Barn till den avlidne personen är de enda som har en lagstadgad rätt till arv, oavsett vad som skrivits i ett testamente (2 kap. 1 § ÄB). Barn utgör därmed den första arvsklassen. Om den avlidna inte har några barn och inget testamente skrevs fördelas arvet mellan de som tillhör andra arvsklassen. Det är den avlidnes föräldrar som har rätt att ärva i första hand om inga barn finns (2 kap. 2 § ÄB). Om föräldrarna inte lever går arvet vidare till deras barn (2 kap. 2§ 2 st ÄB).

Enligt lag finns det därmed en möjlighet för syskon att ärva sina syskon. Däremot kan detta undgås genom att skriva ett testamente.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare