Kan man se någon annans belastningsregister?

Hej. Jag och min sambo har flyttat till ett litet samhälle och har misstankar om tidigare brott av våran granne.. Inga nuvarande brott men vi anar med tanke på hans bettende om tidigare dåd.. Jag undrar om vart man vänder sej för att få ut ett register på en viss person som är äldre än 5 år och även kan synas ifrån andra kommuner och årtal? Anonymitet är också att föredra.. Om vi har fel så är det ett måste för grannsämjan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I mitt svar till dig kommer jag att redogöra för dels vad som gäller enligt lagen om belastningsregister, dels hur du kan ta del av annans tidigare domar med hjälp av offentlighetsprincipen.

Kopia av belastningsregister kan bara begäras av den registerförde själv

Regler om belastningsregister finns i lag (1998:620) om belastningsregister. Belastningsregistret innehåller uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott (3 § Lagen om belastningsregister).

Man har rätt att på begäran får ut samtliga uppgifter ur registret om sig själv och det ska lämnas kostnadsfritt en gång om året. Man har dessutom rätt att få ut ett begränsat registerutdrag utan kostnad bland annat om det behövs för att få tillstånd att resa in i ett annat land och för vissa yrken i vilka man arbetar med barn och ungdomar (9 § Lagen om belastningsregister). Däremot har inte någon annan rätt att få ut annans belastningsregister. Det innebär att du inte kan begära ut belastningsregister för din granne.

En dom är en offentlig handling du kan begära ut

För allmänna handlingar finns det en grundlagsskyddad rättighet att ta del av sådana om det är offentliga. Undantaget är om handlingen är sekretessbelagd enligt reglerna i offentlighet- och sekretesslagen (OSL). Rätten att ta del av offentliga handlingar kallas offentlighetsprincipen. En offentlig handling är en allmän handling som inte är sekretessbelagd. Reglerna om offentlighetsprincipen finns i tryckfrihetsförordningen (TF).

Varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar (2 kap. 1 § TF). En dom räknas som en allmän handling om den är upprättad eller förvarad hos en myndighet (2 kap. 3 § TF). En handling anses inkommen när den har anlänt till myndigheten eller kommit behörig befattningshavare tillhanda (2 kap. 6 § TF). En handling anses upprättad hos myndigheten när den har expedierats eller det ärende den handlar om har slutexpedierats hos myndigheten (2 kap. 7 § TF).

Det finns inget centralt register du kan vända dig till för att begära ut någons tidigare domar. Du måste därmed vända dig till varje enskild tingsrätt, hovrätt eller annan domstol och lämna in en begäran om att ta del av domen. I regel räcker det att du uppger personnumret för att domstolen ska ha möjlighet att hitta det du begär. Du måste således kontakta alla domstolar i de orter du är intresserad av (alternativt alla domstolar i hela Sverige om du vill veta om eventuella domar nationellt). Du kan kontakta domstolarna genom att besöka dem, ringa dem eller sända e-post. En förteckning över svenska domstolar finns på Sveriges Domstolars hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare