Kan man säga upp hyresgäst som betalar hyra men som inte bedriver verksamhet?

En lokalhyresgäst har inte bedrivit någon verksamhet i affärslokalen på ca 1 år. Men betalar hyrorna. Det förhållandet är till ekonomisk nackdel för övriga hyresgäster och skadar anseendet på det lilla affärscentrumet. Kan hyresvärden bli av med hyresgästen omgående? Jfr Svea Hovrätt ÖH 3870-17

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är min uppfattning att rättsfallet mycket väl kan framföras för att hyresavtal ska upphöra. I ditt fall är det även så att det påverkar övriga lokalhyresgäster ekonomiskt, att det föreligger mindre handel än vad som skulle kunna vara fallet. Jag rekommenderar att du kontaktar hyresgästen för att påtala att du avser säga upp hyreskontraktet (förutsatt att du är hyresvärd), alternativt att du kontaktar hyresnämnden.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare