Kan man säga upp ett avtal innan hyresperioden startat?

Hej, jag har förhandlat om nytt andrahandsuthyrningsavtal med min hyresgäst nu när befintligt avtal på 12 månader går ut den sista augusti.

Innan jag ens skrivit på avtalet som var tänkt att gälla från 1 september, 2019,i 6 månader, så säger hyresgästen upp avtalet med en månads uppsägningstid. Vad gäller?, kan man säga upp ett avtal innan hyresperioden startat och vad händer om jag inte skriver på?

Hälsningar, Jan Werne

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att varken du eller din hyresgäst har skrivit på avtalet för kommande hyresperiod. Då det rör sig om ett nytt avtal (ny hyresperiod) krävs det att båda parterna har skrivit under avtalet för att det ska bli bindande. Om inget undertecknat avtal finns för kommande hyresperiod är varken du eller din hyresgäst skyldiga att prestera efter gällande hyresperiod löpt ut och därmed blir uppsägningstiden inte relevant i detta fall. Din hyresgäst har därmed rätt att "säga upp avtalet innan hyresperioden startat" förutsätt att båda parterna inte skrivit på.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare