Kan man portas på grund av snatteri?

Min mamma snattade i ett mataffär för 5 år sen och blev då portad 1 år. Efter det har hon handlat där ett par gånger i veckan och häromdagen när hon stod i kassan blev hon portad igen på livstid pga "nya regler" enligt butikschefen. Min mamma kände sig jätte kränkt och mådde jätte dåligt. Är det lagligt att göra såhär?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Juridiskt sätt så är det inte möjligt att porta någon från att gå in i en butik som allmänheten har tillträde till. Denna fråga har prövats av högsta domstolen (NJA 1995 s. 84). Där domstolen kom fram till att det inte kan vara fråga om olaga intrång för lokaler som är tillgängliga för allmänheten

Personalen kan självklart be din mamma att lämna affären men om din mamma ändå går in så begår hon inte något brott.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare