Kan man överta en lägenhet som inneboende?

Hej! Har man rätt att få lägenheten om man varit skriven på den länge, då den som är skriven på kontraktet har flyttad utomlans,och kommer inte tillbaka. En hyresrätt men med bostadsrätter i huset. Det är en far som flyttat och sonen bor kvar. Vänligen Eva

Lawline svarar

Hej och Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreslagen §33 beskriver vilka regler som gäller för överlåtelse av lägenhet. I korthet säger lagen att du som hyresgäst kan överlåta din lägenhet till make, maka, sambo eller myndiga barn när du själv inte har för avsikt att bo kvar i lägenheten, på grund av exempelvis en skilsmässa eller annan orsak.

Att någon är inskriven på din adress innebär inte per automatik att denne någonsin på enbart den grunden kan få rätt till bostaden. Om man bor i en hyresrätt får man både ha inneboende eller sambo utan att fråga hyresvärden. Detsamma gäller om du har en bostadsrätt. Men det innebär inte att inneboenden kan få hyresrätt/äganderätt till bostaden bara genom folkbokföring, oavsett hur länge denne/de har varit folkbokförd. Om man bor i ett hus krävs det minst lagfart för att bli ägare, varför det inte är ett problem för dig i det fallet heller. Det räcker alltså inte att han eller hon endast varit inneboende.

Vad krävs det om man vill överlåta sin hyresrätt?

Om man däremot vill överlåta sin lägenhet måste personen som vill överta den varit boende i lägenheten minst tre år och ha en ordnad ekonomi som uppfyller förvaltarens kriterier för godkännande. Hyresgästen måste kunna visa att de haft ett gemensamt och permanent hushåll tillsammans under ett antal år enligt §34 i hyreslagen. De ska ha ett gemensamt hushåll för att räknas som sammanboende, och dela hela bostaden.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare