Kan man överlåta ett hyreskontrakt för en hyresrätt?

Hej!

Jag fyller 19 år i år och bor hemma med min mamma och min storebror. Vi har sen tre år tillbaka bott i en hyresrätt (en 4:a) och min fråga är ifall min bror skulle flytta ut, och därefter min mamma, kan hon då överlåta hyreskontraktet till mig och två rumskamrater? Förutsatt att mina rumskamrater och jag har antingen fullt studiemedel eller jobb som inkomst.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att din mamma ska få överlåta sin hyresrätt måste hon antingen få samtycke från hyresvärden eller ett tillstånd från hyresnämnden.

Huvudregeln är att en hyresgäst inte får överlåta sin hyresrätt utan hyresvärdens samtycke (12 kap. 32 § första stycket JB). Det finns dock ett undantag som kan vara tillämpligt på er situation (12 kap. 34 § första stycket JB). Jag förklarar vad undantaget innebär nedan:

Om en hyresgäst inte längre har tänkt att använda sin hyresrätt får hyresrätten överlåtas
• till en närstående (här räknas barn in)
• som varaktigt bor med hyresgästen (minst tre år i ett gemensamt hushåll)
• om hyresnämnden lämnar tillstånd.

För tillståndet som kan lämnas från hyresnämnden gäller att
• tillstånd ska lämna om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen (om den nya hyresgästen kan antas ha möjlighet att betala hyran).
• tillståndet kan förenas med villkor (t.ex. ett borgensåtagande).

Av vad som framkommit verkar kraven ovan vara uppfyllda. Notera dock att kraven gäller en överlåtelse utan hyresvärdens samtycke, då tillstånd istället ges av hyresnämnden. Det första ni ska göra är att vända er direkt till hyresvärden och ansöka om en överlåtelse.

Här kan du läsa mer om överlåtelse och ansökan om tillstånd från hyresnämnden:
http://www.hyresnamnden.se/Byta-och-overlata-lagenhet/Overlata-lagenhet/
http://www.hyresnamnden.se/Byta-och-overlata-lagenhet/Overlata-lagenhet/Ansokan/

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare