Kan man överlåta bostadsrätt men stå kvar på lånet?

Kan jag överlåta min andel av bostadsrätt 50% till min man men behålla lånen? Om ja, behöver jag göra något med banken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inget som reglerar eller hindra dig från att ge bort din andel av bostadsrätten till din man. Vidare finns det inga regler som fastslår att lånet per automatik ska gå över till din man bara för att han får din andel av bostadsrätten.
Jag kan även rekommendera dig att ta en titt i ditt kontrakt med bostadsföreningen. Förutsatt att det inte finns något krav där du inte får överlåta bostadsrätten (sådana krav är väldigt ovanliga), så är det bara att skriva under överlåtelsen och underrätta din bostadsrättsförening.

Eftersom det är du som står kvar på lånet behöver du inte kontakta banken då det fortfarande är du som ska betala. Banken skulle du kontaktat ifall din man ville ta över lånet, då skulle ni behöva bankens godkännande.

Dock är det så att även när man ger bort bostadsrätten som gåva står den fortfarande kvar som säkerhet för lånet, förutsatt att just den bostadsrätten är säkerheten. Skulle du av någon anledning inte kunna betala lånet kan banken ta bostadsrätten i anspråk för att lånet ska kunna betalas tillbaka. Vid en sådan situation kommer din man vara tvungen att betala skulden om han vill ha kvar bostadsrätten.

Sammanfattningsvis är det alltså helt lagligt att överlåta din del av bostadsrätten men stå kvar som låntagare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare