FrågaPROCESSRÄTTDomstol05/02/2023

Kan man överklaga ringa stöld efter 3 år?

Jag blev dömd för ringa stöld för 3-4 år sen och vill nu överklaga domen så att den förhoppningsvis försvinner, hur går detta till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av rättegångsbalken (RB).

Kan du överklaga domen?

Du anger att det är ungefär 3-4 år sedan som du blev dömd och det är frågan ett brottmål. Som jag tolkar det så blev du dömd i tingsrätten och för att överklaga dom från tingsrätten så ska detta göras skriftligen inom tre veckor efter att domen meddelades (51 kap. 1 § RB). Domen har alltså vunnit laga kraft. Således är det försent att inkomma med en överklagan och en sådan skulle avvisas (51 kap. 3 § RB).

Resning beviljas heller inte normalt sett om det inte har framkommit några nya omständigheter sedan domen. Resning innebär att en dom som vunnit laga kraft ändå kan ändras, men detta sker endast under speciella omständigheter. Utifrån din fråga så tolkar jag det som att inga nya omständigheter har uppstått och därför går troligen inte domen att gå överklaga.

Hur länge kommer domen finnas med i belastningsregistret?

Eftersom du med största sannolikhet inte kommer kunna överklaga domen vill jag dock informera om hur länge denna dom kommer finnas med i belastningsregistret då du säger att du vill att den ska försvinna. I belastningsregistret samlas uppgifter om bland annat brottmålsdomar.

Det som avgör hur länge man står med i belastningsregistret är den påföljd, d.v.s. straffet, som man har blivit dömd för. Du berätta inte i frågan vilken påföljd du fick, men eftersom ringa stöld nästa uteslutande leder till böter utgår jag ifrån att du blev dömd till att betala böter. Det innebär att du kommer finnas med i belastningsregistret i 5 år (17 § punkt 9 i belastningsregisterlagen). Efter dessa 5 år försvinner uppgifterna ur belastningsregistret.

Sammanfattning

Eftersom du dömdes för ringa stöld för 3-4 år sedan går det inte längre att överklaga domen. Däremot kommer uppgifterna om din dom försvinna efter 5 år ur belastningsregistret. Alltså bör detta ske inom 1-2 år för din del.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare