Kan man överklaga ett godkänt strafföreläggande?

Hej.jag är misstänkt vid 2 tillfällen drograttfylla,men vid båda tillfällerna så går det ej att bevisa att jag då skulle kört bilen som dom påstår.Då jag har förarna som verkligen körde bilen vid dessa tillfällen att ställa upp i en ev rättegång.Och erkänna att det va dom som körde.Polisen tog ej mitt körkort på plats utan vid ett förhör flera månader senare omhändetog det och skall skicka till transportstyrelsen.Jag skrev dock under papper vid förhöret utan att veta vad jag skrev under och fick ejinfo att läsa igenom.Då det står mitt namn att jag kört bilarna.Jag trodde detta va ett papper för att jag varit på själva förhöret.Känner mej lurad och undrar om man kan ta tillbaka att man skrivit under? Varför erkänna nåt man inte gjort? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har skrivit under ett strafföreläggande vilket regleras i 48 kap. Rättegångsbalken (RB), vilket är ett vanligt och effektivt sätt att avkunna en dom om den misstänkte gärningspersonen erkänner gärningen.

Enligt 48:3 2 st. RB ska ett godkänt strafföreläggande räknas som en lagakraftvunnen dom, denna går alltså inte enligt huvudregel att överklaga. Det finns dock ett undantag i 59 kap. 6 § RB som innebär att ett godkänt strafföreläggande får undanröjas om något av följande är akuellt:

Om godkännandet inte kan anses som en giltig viljeförklaring.Om det vid ärendets behandling har förekommit sådant fel, att föreläggande bör anses ogiltigt.Om föreläggandet av annan anledning inte överensstämmer med lag.

Enligt dina lämnade uppgifter är punkterna ett och två aktuella, och kan därmed innebära en överklaganderätt enligt 59 kap. 6 § RB. I så fall skickar du enligt 59 kap. 7 § RB in en skriftlig överklagan till den tingsrätt som från början hade kunnat ta upp målet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare