Kan man neka försäljning av gemensam egendom?

nekande av försäljning av gemensam fastighet vid skilsmässa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Om två eller flera personer äger en fastighet gemensamt använder man reglerna i lagen om samäganderätt (SamägL). Ni äger hälften av fastighetens värde var om inte annat förhållande kan visas (1§ SamägL).

En delägare har rätt att ansöka hos tingsrätt att fastigheten ska säljas på offentlig auktion (6§ SamägL). Om den andre delägaren inte har råd att lösa ut den som vill sälja kan denne endast stoppa försäljningen om det finns synnerliga skäl för detta. "Synnerliga skäl" är ett högt krav och gäller bara i väldigt speciella situationer.

Mitt råd till dig är att först och främst att försöka komma överens om en lösning gemensamt med din den andre ägaren. Om detta inte går kan en ansökan om försäljning lämnas in till tingsrätten. Är du osäker på hur denna ansökan ska skrivas kan du vända dig till en jurist för att få hjälp. Du är varmt välkommen att boka tid med en av våra duktiga jurister på Lawline här!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oscar LadoRådgivare