FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/02/2022

Kan man neka en styrelseledamot ansvarsfrihet?

Kan man neka exempelvis kassör och annan styrelsemedlem ansvarsfrihet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att neka ansvarsfrihet i ett aktiebolag för en styrelsemedlem eller annan. I mitt svar kommer jag att utgå från detta. Om så inte är fallet är du varmt välkommen att höra av dig till oss med nya frågor.

Kan man neka en styrelseledamot ansvarsfrihet?

Frågan om styreledamöters och verkställande direktör (VD) ansvarsfrihet prövas under föreningsstämman. Ansvarsfrihetsfrågan är en obligatorisk punkt på dagordningen, vilket prövas under ordinarie föreningsstämman enligt 7 kap. 11§ punkt. 3 ABL. Ett beslut om ansvarsfrihet sker individuellt rörande varje ledamot och dennes agerande som företrädare. Det innebär att en styrelseledamot kan nekas ansvarsfrihet medan en annan beviljas ansvarsfrihet.

Det finns också ett undantag som ger en minoritet som äger minst en tiondel av samtliga aktier i bolaget en rätt att neka ansvarsfrihet och därefter väcka talan om skadestånd mot styrelsen, 29 kap. 7§ ABL. Såvida det inte finns andra omständigheter i det specifika fallet som tyder på annat.

Vad innebär det att en styreledamot nekas ansvarsfrihet?

Att en styrelseledamot nekas ansvarsfrihet medför inget rättsligt. Det krävs att styrelsen eller minoriteten väcker talan om skadestånd i domstol för att någon rättslig åtgärd ska ske.

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare