FrågaAVTALSRÄTTGåva06/03/2023

Kan man kräva tillbaka pengar som man gett i gåva?

Min son har länge önskat sig en EPA. För att möjliggöra detta bidrog sonens farmor med en tredjedel (8000 kr) till köpet av EPA:n. Två månader senare krockade sonen med bilen och den fick skrotas. Efter kontakt med försäkringsbolaget fick jag (sonens mamma), tre månader efter inköp, tillbaka pengar för bilens fulla värde. Nu visar det sig att sonen inte längre vill ha någon EPA. När sonens farmor fick reda på att jag fått utbetalade pengar för EPA:n från försäkringsbolaget så kräver hon tillbaka de 8000 kr som användes för inköpet. Har farmor rätt att kräva tillbaka pengar för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En värdeöverföring till en person utan motprestation är att betrakta som en gåva. För gåvor är lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva (hädanefter GåvoL) tillämplig.

En gåva kan enligt huvudregeln inte krävas tillbaka när den blivit fullbordad. Detta framkommer motsatsvis av 1 § GåvoL som säger att löften om gåva inte är bindande. Fullbordade gåvor är dock bindande och kan som sagt enligt huvudregeln inte återkrävas. För att gåvan ska anses vara fullbordad vad gäller pengar krävs det att pengarna kommit i mottagarens besittning, se 2 § GåvoL.

Om det är så att gåvan av pengarna var tydligt villkorat på så sätt att de skulle gå till en EPA och inget annat än så kan man eventuellt föra linjen att pengarna ska återgå, men detta är väldigt avlägset. Det försvåras också av att pengarna har gått till en EPA som sedan skrotades. Pengarna från försäkringsbolaget har i det här fallet trätt i EPAns ställe, och bör behandlas som själva EPAn i det här fallet. Kort sagt skulle jag säga att möjligheterna att kräva tillbaka pengarna med rättsligt stöd är väldigt små.

Om du skulle ha några frågor kring mitt svar är du varmt välkommen att kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare