FrågaAVTALSRÄTTGåva13/12/2021

Kan man kräva tillbaka en gåva?

En kille jag dejtade några veckor , för några år sedan krävde mig på 6000 kr efter en semester han bjöd med mig på, eftersom jag efteråt avslutade vår relation då det inte kändes bra. Han skickade summan till kronofogden och jag var så ung och rädd att jag inte förmådde överklaga. I år har han åter igen skickat in kravet för att jag ska betala och dessutom lagt på ränta så totalsumman är över 10 tkr. Jag har inga bevis på att jag är skyldig honom pengar eller något avtal på att jag skulle betala tillbaka. Är rädd att han ska dra in mig i en stor rättsprocess om jag överklagar, då han tjänar betydligt mycket mer än mig, men eftersom jag studerar och väntar barn vågar jag inte göra något. Vad kan ni rekommendera mig att göra? Vi har aldrig haft kontakt efter händelsen mer än ett meddelande samma vecka, där han ber mig swisha pengarna men inte hur mycket.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du anser att du fått semestern som gåva.

Regler gällande gåvor regleras i gåvolagen (GåvoL) .

Gåva

För att det ska vara fråga om en gåva krävs det till att börja med att det har skett en förmögenhetsöverföring. Överföringen av pengarna (i ditt fall semestern) ska även vara frivillig, vilket innebär att överföringen inte får ha skett på grund av tvång eller utpressning eller liknande. Slutligen ska det även föreligga gåvoavsikt hos gåvogivaren, dvs. att det inte är ett lån exempelvis.

Har gåvogivaren rätt att ta tillbaka gåvan?

En gåva fullbordas när den kommer i gåvotagarens besittning ( 2 § GåvoL). Det innebär i ditt fall att gåvan blev fullbordad när du exempelvis fick din biljett.

Kriterierna på fullbordad gåva är i ditt fall uppfyllda och när en gåva är fullbordad har gåvogivaren vanligtvis ingen rätt att ta tillbaka gåvan. Man kan ha rätt att ta tillbaka en gåva men det förutsätter att det har avtalats om en sådan rätt innan gåvan fullbordades.

Det framgår i din fråga att ni inte har avtalat om en sådan rätt och därför har han ingen rätt att ta tillbaka gåvan.

I ditt fall hävdar killen att det aldrig var en gåva utan ett lån och att du därför är återbetalningsskyldig. En muntlig överenskommelse om ett lån är lika giltig som en skriftlig sådan. Det är killen som har en skyldighet att bevisa att det faktiskt handlade om ett lån och inte en gåva. Muntliga avtal är av förklarliga skäl mycket svårare att bevisa än skriftliga. Jag bedömer dina chanser som goda då det blir svårt för killen att bevisa att det var ett lån och inte en gåva. Jag känner dock inte till exakt alla omständigheter i fallet och kan därför inte uttala mig med säkerhet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare