FrågaEKONOMIÖvrigt29/06/2017

Kan man kräva pengar man lånat för annans räkning?

Om man varit gift i 4 månader och bekostat en bröstoperation på makan kan man vid skilsmässa kräva att hon betalar den eller återstående del av lånet? Operationen gjordes för att hon misstrivdes med sina äkta bröst. Hon hade inga ekonomiska möjligheter att betala själv eller få lån.

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom lånet står i ditt namn är det du som är betalningsskyldig, och du kan inte på något sätt kräva pengarna från din fru.

En sak du däremot kan göra vid skilsmässa är att du kan räkna av skulden för bröstoperationen av dina tillgångar och därefter är det bara resterande egendom, dvs det du har kvar efter avräkningen, som delas lika mellan er.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare