FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag05/12/2018

Kan man kräva endast en av bolagsmännen på pengar för en skuld i ett handelsbolag?

<p>Jag och en kollega har drivit ett handelsbolag, sedan 2006. Samma år införskaffades en maskin avsedd att användas i rörelsen. Banklån beviljades om ca 500.000 sek.</p><p>Som säkerhet för lånet fick min farfar teckna en begränsad proprieborgen om 150.000 sek. Lånet är nu uppsagt och banken har valt att kräva farfar på hela beloppet han gått i borgen för. Farfar infriade hela sitt</p><p>borgensåtagande om 150.000 sek för en månad sedan. Han vill nu, regressvis, kräva min kollega på hela detta</p><p>belopp. Har jag förstått saken rätt är vi väl solidariskt ansvariga för bolagets skulder vilket skulle innebära</p><p>att han får kräva envar av oss på 75.000 sek. Vidhåller han att bara kräva min kollega på hela beloppet skulle</p><p>det innebära att han får en regressfordran på mig om 75.000 sek.</p><p>Vad säger lagen? Kan han regressvis kräva kolegan på hela eller hälften av det infriade borgensåtagandet?</p>

Lawline svarar

<p>Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!</p><p>Det finns regler rörande handelsbolag i Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag (HBL). Enligt <a href="https://lagen.nu/1980:1102#K2P20S1" target="_blank">20 § 1 stycket HBL</a> så svarar bolagsmännen solidariskt för bolagets förpliktelser. Det innebär att ni båda bär ansvar för den regressfordran din farfar har på bolaget. Det innebär vidare att din farfar själv kan välja att kräva ut pengarna av endast din kollega. Ett syfte med detta är att din farfar, genom att välja den han tror har bäst möjlighet att betala tillbaka, säkrar sin rätt att få ut sin fordran på bolaget. </p><p>Om din farfar väljer att kräva din kollega på hela beloppet så får, precis som du skriver, din kollega en regressfordran på dig om 75 000 kr. </p><p>Hoppas att du har fått svar på din fråga!</p><p>Vänliga hälsningar, </p>

Hilda JeppssonRådgivare