FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/01/2022

Kan man kräva att någon betalar för ett olagligt avtal? (Pactum turpe)

Hej!

Om en hyr ut sin hyresrätt olagligt, måste hyresgästen betala för uppsägningstiden eller kan denne strunta i att göra det eftersom uthyrningen är och har varit olaglig hela tiden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Om någon hyr en lägenhet olagligt bör denne lagligt sett inte vara tvungen att betala för uppsägningstiden, då olagliga eller omoraliska avtal inte är juridiskt bindande. Även känt som principen Pactum turpe. Med andra ord kommer det vara svår om inte omöjligt att kräva in pengar av någon som är skyldig dig pengar via kronofogden eller ett domstolsbeslut, om skulden är en följd av ett olaglig förhållande eller avtal. Ett exempel på när ett avtal har ansetts vara pactum turpe är RH 2004:41.

För övrigt kan uthyrning av en lägenhet olagligt, alltså utan tillstånd från hyresvärden, även vara en grund för hyresvärden att säga upp hyresavtalet om denne kan bevisa den olagliga uthyrningen, Jordabalken 12 kap. 42 § 1 st. 3 punkten.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare