Kan man kräva att få lämna tillbaka en vara?

Hej! Var dum och köpte en snordyr tröja i en butik i stan. Finns det något sätt att begära att få lämna tillbaka den? Jag har verkligen ångrat mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattat din fråga har du köpt en tröja i en fysisk butik, vilket du nu ångar och undrar om det är möjligt att lämna tillbaka den.

Öppet köp, ångerrätt eller reklamation
När man som konsument handlar varor i en fysisk butik tillämpas konsumentköplagen (KKöpL). Där finns inget krav på att säljaren ska erbjuda öppet köp eller ångerrätt. Det är alltså upp till säljaren om de vill erbjuda rätt till öppet köp för sina kunder, och de bestämmer då också hur länge denna rätt varar. Detta till skillnad från när man gör köp på internet exempelvis - då finns en lagfäst rätt till 14 dagars ångerrätt (2 kap. 10 § Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal)

En annan faktor som potentiellt skulle resultera i att ditt köp hävs är om det skulle vara något fel i din vara. Då kan en reklamation göras. Då du inte nämner att varan du fått på något sätt är felaktig kan dessvärre inte en reklamation användas som grund för att köpet ska återgå.

Min rekommendation är att du tar kontakt med säljaren och frågar om öppet köp. Även om säljaren inte uttryckligen erbjudit öppet köp är det inte omöjligt att de ändå godtar att du får lämna tillbaka varan. Förhoppningsvis är de förstående och värnar om sina kunder.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Jakob JohanssonRådgivare