Kan man kräva av skolan att få göra den typ av uppgifter man arbetar bäst med?

Hej. Om man arbetar bäst med inlämingsuppgifter på gymansiet är skolan då skyldig enligt lag att ge mig dessa eller är det bara att "bita ihop" och göra andra uppgifter ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som reglerar din fråga är skollagen, så alla lagrum jag nedan kommer nämna hänvisar dit.

Det korta svaret är att nej, det finns ingen lag som tvingar skolan att ge dig inlämningsuppgifter till följd av att du arbetar som bäst med dessa. Om en lärare beslutar att examination ska ske genom prov är det i stort sett bara för dig att ”bita ihop”. Lärare har nämligen generellt sett en ganska stor frihet att lägga upp sin undervisning hur de själva vill, så länge de behandlar allt som kunskapsplanerna tar upp. Det finns dock vissa bestämmelser som i viss mån begränsar lärarnas frihet över att bestämma hur utbildningen ska ske som jag tänker kan vara värda att ta upp i och med din fråga.

Enligt 3 kap. 2 § har skolan en skyldighet att ge dig den ”ledning och stimulans” som behövs för att du ska utvecklas och lära dig mer. Det finns dock inga formkrav för hur denna ledning ska se ut, utan det är i regel upp till skolan och den enskilda läraren att besluta hur detta ska ske.

I 5 kap. 9 § framgår det även att eleverna ska ges inflytande över deras utbildning. Det framgår dock ingenting specifikt om hur mycket inflytande eleverna ska ha eller vilka aspekter av undervisningen som elever har rätt att påverka. Att paragrafen skulle ge utrymme för en enskild elev att bestämma hur den ska få examineras lär dock vara en alldeles för vidsträckt tolkning av bestämmelsen, utan paragrafen syftar snarare till att en skolas/klass elever som grupp ska få möjlighet att ge ett visst inflytande över sin undervisning.

Det kan också tilläggas att enligt 22 kap. 5 och 7 §§ kan en elev som går i grundskolan eller gymnasiet ha rätt till studier på distans om denne inte kan delta i den ordinarie undervisningen till följd av bland annat medicinska skäl. Om du till exempel är inlagd på sjukhus under en längre tid kan du alltså ha rätt till att undervisning på distans och således få genomföra inlämningsuppgifter istället för prov om läraren anser att det är lämpligare för situationen.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare