Kan man kräva att en sambo efter separation flyttar från den gemensamma bostaden?

Det är så att min flickvän vägrar flytta ut och för att hon ska göra det så kräver hon mig på pengar som jag inte ens har. Lägenheten är skriven på mig, det finns inget avtal angående om att hon skulle vara inneboende och hon betalar inte heller någon hyra, men hon har alla sina möbler här. Möblerna struntar jag totalt i så det kan hon få men hon vägrar lämna ifrån sig nycklar eller att gå frivilligt. Vad kan, eller FÅR, jag göra? Situationen börjar bli till att jag känner att jag behöver ta till våld till att få ut henne och för att få mina nycklar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan kräva att din flickvän flyttar ut från din hyresrätt där ni bott tillsammans.

Då du och din flickvän stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande i ett gemensamt hushåll är ni att betrakta som sambos. Sambolagen är därför tillämplig. Ett samboförhållande upphör i regel när samborna flyttar isär (2 § sambolagen). Om så inte är fallet kan ett samboförhållande även anses upphöra om en sambo ansöker om förordnande av bodelningsförättare (26 § sambolagen) eller om rätt att få bo kvar i bostaden (28 § sambolagen).

När samboförhållandet upphör sker ofta en bodelning. I en bodelning efter samboskap ingår eventuell gemensamt införskaffad bostad och tillhörande bohag, alltså möbler och liknande, som införskaffats under samboförhållandet. Man måste inte göra en bodelning, men det brukar vara bra då det gör det enklare att lösa ekonomiska frågor som uppstår vid en separation. En begäran om bodelning måste göras inom ett år från separationen. Om man inte kan komma överens vid en eventuell bodelning kan samborna anlita varsitt juridiskt ombud som kan hjälpa till att medla fram en lösning.

I ditt fall

Jag skulle rekommendera att du kontaktar ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig att genomföra en bodelning. Om man inte har införskaffat den gemensamma bostaden tillsammans är det som huvudregel den som står på hyreskontraktet som får behålla lägenheten. I vissa fall kan den som inte står på kontraktet få behålla lägenheten på grund av att denne anses ha störst behov av lägenheten, detta brukar dock kräva att det exempelvis finns ett barn med i bilden som endast ska bo med denna sambo. I ditt fall har du förmodligen goda möjligheter att få behålla lägenheten, men jag skulle som sagt rekommendera att du kontaktar ett juridiskt ombud innan du vidtar andra åtgärder som att exempelvis byta lås på lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare