FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/06/2022

Kan man kräva att en hyresvärd ska måla om ett nedklottrat förråd?

Hej. Det är så att jag hyr ett förråd av min hyresvärd och bad att få de ommålat då det är massa klotter på dörren och väggarna har massa olika färger och klotter. Min hyresvärd sa att dem inte målar om det utan att jag får stå och göra det själv. Jag betalar en hyra för förrådet och man kan säga att förrådet kan ses som ett källarförråd. Har jag ingen rätt till att kunna få det ommålat av hyresvärden? Står inget om det i mitt kontrakt. Har pratat med hyresgästföreningen men dem kunde tyvärr inte hjälpa mig utan blev hänvisad till er.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor kopplade till hyra regleras primärt i 12 kap. Jordabalken, även mer vardagligt kallad för Hyreslagen. Det framgår inte av din fråga om förrådet tillhör en lägenhet eller om det hyrs separat, regleringen ser dock inprincip densamma ut. Huvudregeln är att förrådet ska vara brukbart för det ändamål som det är till för. Det finns inga specifika regler om skick eller temperatur för förråd så därmed kan det skilja sig åt mellan olika hyresvärdar. Förstår till fullo att det inte är trevligt med ett nedklottrat förråd, men eftersom att detta inte har någon effekt på förrådets brukbarhet så finns det ingen åtgärd som du kan kräva av din hyresvärd.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare